Hackathon społeczny łączy współpracę i kreatywność w celu rozwiązywania realnych problemów społecznych oraz tych, z jakimi mierzą się organizacje pozarządowe.
Celem naszego hackathonu jest wypracowanie innowacyjnych i praktycznych rozwiązań wspierających rozwój ekonomii społecznej!
Przebieg hackathonu społecznego
Osoby uczestniczące w wydarzeniu tworzą grupy od 1 do 3 osób (może być 1 osoba jako “grupa” biorąca udział).
Osoba/grupy będą pracować nad koncepcjami i prototypami rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia efektywności, widoczności i trwałości działań podmiotów ekonomii społecznej.
W krótkim czasie wymyślają i opracowują rozwiązanie, które realnie pomoże m.in. organizacjom pozarządowym.
Wystarczy POMYSŁ – realna odpowiedź na dane zagadnienie – który grupa szczegółowo opisze i przedstawi podczas finału.
Zgłoś się już dziś poprzez FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY!
Na zgłoszenia czekamy do 20.11.2025 r.
Program szczegółowy
24.11.2025, godz. 10:00–12:00 – otwarcie hackathonu (spotkanie on-line)
Do 02.12.2025 – przesłanie drogą e-mailową wstępnych pomysłów na hackathon
Do 04.12.2025 – wybrane zespoły zostaną zaproszone do finału
05.12.2025, godz. 10:00–14:00 – finał hackathonu społecznego w Bielskim Stowarzyszeniu Artystycznym „Teatr Grodzki” przy ul. Sempołowskiej 13, Bielsko-Biała.
Podczas trwania hackathonu organizator będzie wspierał uczestniczki i uczestników, udzielając im informacji z zakresu funkcjonowania organizacji pozarządowych i całego sektora ekonomii społecznej!
Forma przedstawienia pracy:
– przedstawienie rozwiązania danego zagadnienia w formie opisowej, prezentacji lub innej dowolnej formie,
– prototyp aplikacji internetowej lub jej szczegółowy opis,
– każda inna forma, która pozwoli na zaprezentowanie Waszego pomysłu, rozwiązania.
Gdzie? Hackathon odbędzie się on-line, a dzień finałowy 05.12.2025 r. w Bielskim Stowarzyszeniu Artystycznym „Teatr Grodzki” przy ul. Sempołowskiej 13, Bielsko-Biała.
Kto może wziąć udział? Każda osoba pełnoletnia.
Dlaczego warto wziąć udział?
– Nagroda za pierwsze miejsce o wartości 1000 zł.
– Wzmocnienie umiejętności miękkich – praca w grupie nad konkretnym wyzwaniem to idealna okazja do rozwijania umiejętności komunikacji, współpracy, rozwiązywania problemów i myślenia krytycznego.
– Poszerzanie horyzontów i świadomości społecznej – hackathony społeczne koncentrują się na problemach, które są ważne dla lokalnej społeczności lub całego świata (np. prawa człowieka, ekologia, edukacja, dostępność). Udział w nich pozwala osobom uczestniczącym zrozumieć te wyzwania i poczuć, że ich praca ma realne, pozytywne znaczenie.
– Networking – osoby uczestniczące spotykają się z innymi, ambitnymi rówieśnikami, a także z osobami z organizacji pozarządowych. To świetna okazja do nawiązania wartościowych kontaktów.
– Praktyczne zastosowanie wiedzy – osoby uczestniczące widzą, jak ich teoretyczna wiedza może być wykorzystana do stworzenia działającego rozwiązania, które pomaga innym.
– Nauka prezentowania – na koniec hackathonu każdy zespół prezentuje swój projekt przed komisją. To doskonała lekcja publicznego przemawiania i umiejętności przekonywania do swoich pomysłów.
– Doświadczenie w pracy projektowej – osoby uczestniczące przechodzą przez cały cykl życia projektu: od burzy mózgów i planowania, po prezentację gotowego pomysłu/produktu i przedstawienie jego realnego zastosowania.
– Otrzymasz dyplom uczestnictwa w hackathonie społecznym.
ZADANIA
Tematy zadań są bardzo ogólne, aby nie sugerować konkretnych pomysłów;)
Wybieracie jedno z poniższych zadań i w jego ramach wymyślacie rozwiązanie jednego z konkretnych tematów, jakie znajdują się zakresie zadania.
Jeżeli macie wątpliwości, kontaktujecie się z nami, ustalimy, co możecie realizować 🙂
Zagadnienia związane z organizacją pracy:
I. Usprawnienie pracy: każda osoba pracująca w organizacji w łatwy sposób może poznać strukturę w organizacji (hierarchia stanowisk, role), kto jakie ma zadania, za co jest odpowiedzialna/odpowiedzialny itp.
II. Zarządzanie wewnętrzne w organizacji: pracą, projektami, aktualizowanie statusów realizowanych projektów, działań.
III. Wolontariat: zarządzanie osobami,zadaniami – jak sprawnie zarządzać pracą osób, realizacją zadań, utrzymywać kontakt.
IV. Relacje z darczyńcami: co można zrobić/usprawnić, aby utrzymywać kontakt z osobami, które wspierają organizację finansowo i materialnie?
Zagadnienia związane z promocją:
V. Analiza pracy: jak efektywnie analizować realizowane projekty czy całą pracę organizacji.
VI. Promocja działań, usług, produktów: jak prezentować usługi organizacji, aby przyciągnąć jak największą grupę odbiorców.
VII. NGO w gminie, powiecie: jak ułatwić znalezienie organizacji w gminie czy powiecie.
VIII. Jak się wyróżnić: co zrobić, aby wyróżnić swoją organizację.

